Första fisketuren och nytt personbästa

Idag var det så dags för årets första fisketur, och det blev en tur till Strömsån för att försöka putsa mitt extremt blygsamma rekord på id (läs mer om det nedan). Och kvällen skulle visa sig vara ganska lyckad med mina mått mätt. Resultatet blev sex idar från 0,8 kg upp till toppfisken på 1,47 kg (se bilden), vilket är nytt personbästa på id för min del. Dock finns det ju betydligt större id i Strömsån, som ofta förekommit på 10-i-topp listorna under många års tid. Bland annat fångades en id på 2,5 kg igår.

Nu var det ju inte så svårt att slå mitt personbästa på id då jag i hela mitt liv endast fått en id tidigare, en liten id på ca en decimeter och kanske 50 gram fångad på maskmete med bullflöte någon gång på 80-talet. Så samtliga sex idar krossade mitt tidigare "personbästa" med råge, även om de är av tämligen ringa storlek i en specimenmetares ögon.

Jag fick samtliga fiskar på bottenmete med maggot, faktiskt första gången jag provat bottenmete men definitivt inte sista gången då det var ganska trevligt. Lyckades även med bedriften att få hugg av en gädda i 3-kilosklassen, men den bet av linan och försvann. Hade varit skoj att få årets första gädda på maggot...

68371-6

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback