Isläget den 4 maj

Åkte ut till Vikbotten igen för att kolla isläget, och det är fortfarande en hel del is på vattnet. Närmast land har det börjat släppa, ca 2-3 meter öppet vatten mellan land och isen, så det är på gång men kommer förmodligen att ta ett bra tag till innan isen är helt borta.

4 maj 2006

Men denna vinter har ju som bekant varit både längre och snöigare än vanligt. Här nedan är en jämförande bild från just Vikbotten (inne i själva viken där jag brukar fiska), från fjolårets första fisketur, nästan på dagen ett år sedan. Bilden togs den 6 maj 2005 och föreställer en barndomskamrat under fjolårets premiärtur, och som synes var isläget aningen gynnsammare förra året vid den här tidpunkten...

Samuel

Åkte även och kollade läget i den riksbekanta Strömsån strax norr om Örnsköldsvik, och här var förhållandena bättre (se bilden på Strömsån nedan). Denna å är, för de som inte känner till den, ett av de mest kända vattnen i landet för att meta id, och det finns även en hel del fin braxen i ån. Fisken har just börjat vandra upp, såg ett par fina idar, och det är inte helt omöjligt att jag testar att meta där någon gång framöver, även om jag inte normalt sett är någon "seriös" metare utan bara metar någon enstaka gång då och då för skojs skull. Har dock ett par ytterst blygsamma personbästa på just id och braxen som jag gärna skulle vilja putsa, så att man vågar tala om dem offentligt utan att skämmas... ;-)

Strömsån 4 maj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback