Segt metepass

Körde ett metepass i Moälven med Fredrik ikväll, han körde flötmete och själv körde jag bottenmete. Det var otroligt segt, knappt ett vak på hela kvällen, och knappt någon fisk heller. Jag fick ingen fisk alls denna gång, och Fredrik fick en handfull små fiskar i form av mört och löja. Helt otroligt segt, lite konstigt för vädret var helt okej, men Fredrik hade en teori om att det kan ha med det relativt höga vattenståndet och att slussen (som syns i bakgrunden på bilden) var stängd, vilket resulterade i lugnt vatten och inte strömmande som det normalt brukar vara. Om detta är orsaken till det sega fisket ska jag låta vara osagt, men segt var det. På bilden syns som sagt nämnda sluss, och lite kuriosa om bilden är att den är tagen på ett ställe där jag ofta metade i barndomen tillsammans med några kompisar, och på exakt detta ställe fick jag min första id någonsin i juli 1987. Men ikväll gav denna plats ingen fisk alls (Fredriks fiskar togs på ett annat ställe).

070730


Kommentarer
Postat av: Pierre

Jag har oxå den teorin att för högt vattenstånd Försvårar fisket.
Antingen så blir vattnet för grummligt av allt regn,eller så blir fiskens ståndplatser annorlunda.
Betes fisken kanske går högre och då är inte vassruggen som vanligt en bra plats att lura i. Vad har du för teori att det kan bero på??

Postat av: Pierre

En annan teori kan ju vara att vattnet blir grummligare vid mycket nederbörd.
Det rinner ju ut mycket ifrån skog och mark.
Syresättning och sikt kan ju vara en orsak.

2007-08-02 @ 19:19:08
URL: http://Zalt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback