Min första gös

Jag hade aldrig någonsin fått en gös, trots att mitt hemmavatten Veckefjärden hyser en del fin gös, och jag känner ingen som fiskat där som aldrig fått en gös, förutom jag själv då. Jag har lyckats få den amerikanska gösarten walleye (som är en annan art fast mycket nära släkt med vår europeiska gös) under ett besök i USA för några år sedan, men aldrig en gös på svensk mark. Men så denna kväll hände det, jag fick min första gös! En fisk på 2 kilo och 50 cm, ingen jätte men trots allt en skaplig fisk, och självklart ett nytt personbästa.

Den högg på en Hi-Lo i färgen Tiger/Fluo under en trollingtur i nämnda vatten. Detta bete lockade även ett par "jack pikes" på något kilo vardera att hugga, men min största gädda för dagen, på dryga 3,5 kg, högg på en billig regnbågsfärgad wobbler utan namn. Fredrik fick en "jackpike" på något kilo men inget mer. Totalt sett var fisket inte så bra, men det är väl inte helt perfekta förutsättningar när det är varmt och soligt. Men jag är trots allt helnöjd med att äntligen ha fått en gös.

Min gös 070607

Kommentarer
Postat av: Pierre

Grattis till den nya fiskearten i din "samling".
I år har jag ännu inte tagit upp någon gös, men hoppas på ett bra resultat nu på tävlingen gösanatta.
Den går av stapeln fredagen den 29 juni.

Postat av: Pierre

Ja det blev en tredje deltävling.
Det gick bra tog hem ytterligare en seger faktiskt.
Har inte skrivit ut det på bloggen ännu för jag vet inte riktigt vad konkurrenterna kom på för platser.
Jag fick ihop 6 gäddor på 4830gr.
Vet att jag leder ännu i både lag och indiv.
Gösanatta är en ren göstävling som arrangeras av Ulricehamnsfritidsfiskare och det brukar locka ett 60-tal båtar. den tävlingen var för övrigt 30 år sedan ett par år tillbaka.

2007-06-08 @ 14:01:00
URL: http://Zalt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback