Lyckat bompass

Åkte ut med Fredrik för en fisketur i Veckefjärden denna eftermiddag och kväll. Vädret var klart och fint, ungefär 14 grader i luften och lite svag vind, och förutsättningarna såg fina ut. Mötte en hel del andra fiskare som förmodligen tyckte samma sak, både andra båtar och även en del som fiskade från land. Några av dessa hade redan landat några fina gäddor och gösar. För min egen del var det dock segt, så segt så att jag fick lägga ytterligare ett bompass till min redan allt för stora samling bompass denna säsong. Detta trots att jag testade olika färger och beten, men inget verkade passa för gäddorna denna gång.

Däremot var det en rätt lyckad tur för Fredrik, som utklassade mina Zaltar och Hi-Loar och andra beten jag testade med sin "momma", en Grandma i clownfärg (vita sidor, rött huvud och neongul rygg). Han började med en gädda på 3 kg, sedan gick det ett bra tag innan han hamnade i ett mindre stim av hugg när det började skymma. Först en mindre gädda på 2 kg, sedan en fin gädda på 5 kg (översta bilden här nedanför), för att avsluta det hela med en fin gädda på 6 kg och 96 cm (nedersta bilden). Samtliga dessa fyra gäddor högg på samma bete, som alltså var vad som gällde denna dag. Ett lyckat bompass med andra ord, bompass för mig och mer lyckat för Fredrik.

Bompass ikväll

Åkte ut och trollade lite med Fredrik ikväll, men fisket var riktigt segt. Testade lite olika beten och färger, men inte ett enda hugg blev det för mig. Fredrik däremot fick en mindre gädda på 1,5 kg och fick ett slackhugg ute på djupare vatten, men det var allt. De yttre förutsättningarna var annars helt okej, förutom att vattnet kanske är aningen för varmt för optimalt gäddfiske, temperaturen i vattnet låg på 17 grader.

Tog denna bild på en solnedgång i horisonten, bilden blev väl helt okej, men fiskemässigt var det ingen höjdare denna gång.

Road trip med nytt personbästa och ny art

Har varit bortrest några dagar, åkte ner till släkt som bor i ett samhälle strax söder om Trollhättan, brukar av tradition åka dit någon gång om året. Rakt genom samhället går en å vid namn Slumpån, och jag brukar passa på att fiska där en stund när jag hälsar på där nere. Så var fallet även denna gång, det blev två turer ner till ån för lite bottenmete.

Den första dagen blev resultatlös, missade några napp men det var ganska dött den gången. Det stod några glada thailändskor i närheten och metade med toppknutet, och de hade fått en braxen redan innan jag kom ner till ån. Men utöver den, som var i storleksklassen 1,5 kg, så fick de inga fler större fiskar utan enbart småmört.

Dag två kom jag ner till ån lite tidigare på dagen, och nu nappade det bättre. Jag körde med boostad majs och maggot, och hann knappt kasta i betet innan fisken nappade. Det var ytterst försiktiga napp dock, oftast med resultatet att betet var borta. Men efter en stund lyckades jag landa en fisk, detta var min första färna någonsin. Ingen jätte med sina 400 gram, men ändå väldigt kul att lägga en ny art på listan, och denna art är tämligen sällsynt och finns enligt uppgift bara i några få vatten i södra Sverige, och inte alls i mina hemmavatten.

Glad över den nya bekantskapen fortsatte jag att meta, och fisken nappade även fortsättningsvis väldigt försiktigt. Men efter en stund så var det dags för ännu en krokad fisk. Men denna gången var det en björkna, även det en art som inte finns i mina hemmavatten, som jag fick upp. Förra året fick jag mina två första björknor i just denna å, de var inte större än handflatan. Denna var dock större, och mitt nya personbästa lyder på 350 gram. Inte heller den någon jätte, men ändå ganska skaplig storlek för en björkna.

Denna lilla road trip får sammanfattas som lyckad ur fiskesynpunkt, ett nytt personbästa och en ny art (och per automatik nytt personbästa) får ses som en lyckad utflykt. Det var inte bara Usain Bolt som lyckades sätta nytt rekord denna dag...

Ännu ett bompass

Det här med bompass börjar bli en dålig vana, ikväll var det dags igen när jag åkte ut med Fredrik för en trollingrunda. Även denna gång testade vi olika beten, djup och färger, men inget hugg för någon av oss denna gång heller trots att vädret och de yttre förutsättningarna såg helt okej ut. Tråkigt att hamna i ett riktigt stim av bompass, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.

Nytt bompass ikväll

Åkte ut med en polare för en trollingrunda på Veckefjärden. Tyckte att de yttre omständigheterna såg helt okej ut, det var lite svalare i luften, lite blåst och det kändes helt enkelt rätt. Men trots detta och en hel del experimenterande med beten vad gäller modell, färg och djup så uteblev fisken för både honom och mig denna kväll. Vi satsade på olika beten (bland annat Zalt, Swim Whizz, Frenzy Minnow Deep, Hi-Lo med flera), olika färger (bland annat abborre, neonorange, blå/chrome och rödvit) och både ytligt och flera meter djupt, men inget hände. Såg en del ekon på ekolodet men fisken var helt enkelt inte på hugget denna kväll, så bättre lycka nästa gång. Men det smakade dock bra med några varma mackor och kalla pilsner efter avslutat fiske...