Road trip med nytt personbästa och ny art

Har varit bortrest några dagar, åkte ner till släkt som bor i ett samhälle strax söder om Trollhättan, brukar av tradition åka dit någon gång om året. Rakt genom samhället går en å vid namn Slumpån, och jag brukar passa på att fiska där en stund när jag hälsar på där nere. Så var fallet även denna gång, det blev två turer ner till ån för lite bottenmete.

 

Den första dagen blev resultatlös, missade några napp men det var ganska dött den gången. Det stod några glada thailändskor i närheten och metade med toppknutet, och de hade fått en braxen redan innan jag kom ner till ån. Men utöver den, som var i storleksklassen 1,5 kg, så fick de inga fler större fiskar utan enbart småmört.

 

Dag två kom jag ner till ån lite tidigare på dagen, och nu nappade det bättre. Jag körde med boostad majs och maggot, och hann knappt kasta i betet innan fisken nappade. Det var ytterst försiktiga napp dock, oftast med resultatet att betet var borta. Men efter en stund lyckades jag landa en fisk, detta var min första färna någonsin. Ingen jätte med sina 400 gram, men ändå väldigt kul att lägga en ny art på listan, och denna art är tämligen sällsynt och finns enligt uppgift bara i några få vatten i södra Sverige, och inte alls i mina hemmavatten.

 

 

Glad över den nya bekantskapen fortsatte jag att meta, och fisken nappade även fortsättningsvis väldigt försiktigt. Men efter en stund så var det dags för ännu en krokad fisk. Men denna gången var det en björkna, även det en art som inte finns i mina hemmavatten, som jag fick upp. Förra året fick jag mina två första björknor i just denna å, de var inte större än handflatan. Denna var dock större, och mitt nya personbästa lyder på 350 gram. Inte heller den någon jätte, men ändå ganska skaplig storlek för en björkna.

 

 

Denna lilla road trip får sammanfattas som lyckad ur fiskesynpunkt, ett nytt personbästa och en ny art (och per automatik nytt personbästa) får ses som en lyckad utflykt. Det var inte bara Usain Bolt som lyckades sätta nytt rekord denna dag...


Kommentarer
Postat av: Pierre

Grattis till nya pb:n och till den nya arten.

Har aldrig fått någon Färna men en ynklig björkna har jag knipit.

Kommer ej ihåg vad den vägde men det var omkring 50-60 gram.

Postat av: Magnus

Synd att det inte blev nån sutare för dig. Hade däremot nästan varit ännu roligare om Thailändskorna lyckats lura en lindare på ett av sina toppknutna metspön. Då hade det blivit liv i ån! Grattis till din nya art! Inte alls fel med lite nytt på listan...

2008-08-19 @ 10:26:15
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Grattis till pb och ny art, har själv aldrig fått vare sig färna eller björkna men mete är väl inte riktigt min grej heller.

/Micke.S

2008-08-21 @ 11:08:35
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Micke.S: Börja inte med mete... För du kommer fastna! =) Risken är att det inte kommer upp några gäddor för dig efter några givande metepass.

2008-08-22 @ 11:10:09
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback