Ny art på listan: röding

Åkte med Thomas till Rödtjärn i Björna för att testa lite ädelfiske för första gången i år. Thomas satsade på att meta ruda. Innan vi kom fram öste regnet ner och det åskade ganska bra i horisonten, men när vi kom fram till sjön så lugnade det ner sig och blev riktigt fint. Thomas hann knappt få ut tacklet i vattnet innan kvällens första ruda gjorde sig tillkänna, men tyvärr blev det ingen ruda för honom denna kväll utan endast några missade napp i början av turen.

 

Bättre gick det då för mig. Efter en stunds kastande med en blåsilvrig Sölvkroken kunde jag pricka av en helt ny art på listan, min första röding! Det var en trevlig överraskning, fisken var inte speciellt stor utan låg på 4 hekto, men ändå. Hade inte räknat med att få en röding på spinn mitt i sommaren, trodde hellre på öring.

 

Och en öring blev det också en stund senare, den högg på ett guldfärgat Toby bara en dryg spölängd från land, och den var i samma storleksklass som rödingen. Så två fiskar blev det, varav en min första röding. Var rätt nöjd med det när vi packade ihop och åkte hem.

 

 


Kommentarer
Postat av: Sara :)

Tack för tipset!

Är det någon skillnad med fiskekortet vid kanotcentralen och upp över "golfbanan" ? Blir det samma kort eller?

Köper det på Statoil?

Postat av: Magnus

Tjena Micke, Grattis till den nya arten! Mycket vackra fiskar det där!

2009-08-20 @ 13:07:02
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Mark

Du har koll på att det är en Bäckröding du har fångat o inte en 'Röding' va?!



mvh Mark

2009-09-07 @ 12:25:13
Postat av: Micke

Jag hade mina aningar om det, var inte helt hundra men nu är det väl bekräftat då. :)

2009-09-08 @ 23:07:41
URL: http://mickesfiske.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback