Man tager vad man haver...

Jag har varit på några dagars campingsemester med farsan i hans husvagn, vi åkte till Trondheim för att åka runt och se på diverse sevärdheter där. Hade inga som helst planer på att fiska, trots att det är ganska nära till några kända laxälvar, som Gaula, Orkla och Stjørdalselva. Bodde på en camping vid namn Vikhammer Camping strax väster om staden. Vid en kiosk bredvid campingen köpte jag en norsk fisketidning som heter "Alt om fiske", en helt okej tidning och norsk fiskesouvenir om än lite dyr, den kostade 75 norska kronor, viljet motsvarar ungefär 87 svenska kronor...

Var en kväll ute och promenerade runt campingen och upptäckte att havet (Trondheimsfjorden, eller rättare sagt den del som heter Strindfjorden) bara ligger några hundra meter nedanför campingen. Och ute på några uddar stod det folk och fiskade, så jag gick ner och tittade på en stund, och de fick en del torsk på något kilo eller två. Vips blev man sugen på att fiska!

Men vad skulle man göra, när jag inte packat med någon fiskeutrustning? Här hade man chansen att fiska i havet för första gången någonsin, men stod där utan utrustning! Men så kom jag att tänka på att farsan brukar ha ett spö och några drag i bilen. Jag lånade dessa grejer, men det var väl kanske inte direkt någon havsfiskeutrustning: ett lätt 7-fots teleskopspö från Fladen, en Cardinalrulle i storlek 3, samt ett par små spinnare och skeddrag (två 18-grams Luffarn, en norrländsk klassiker för öring och regnbåge), utrustning som farsan normalt använder i put-and-take-vatten.

Men man tager vad man haver, sa Kajsa Warg. Och mycket riktigt, jag lånade dessa grejer och gick ner och fiskade. Det blev ingen fisk för min del, men ändå kul att få prova på riktigt salt fiske för första gången någonsin. Det kändes lite exotiskt att kasta ut det lilla skeddraget i den mäktiga, 130 km långa och 617 meter djupa Trondheimsfjorden. Det blev visserligen ingen fisk, men jag känner att jag fått sug efter att prova på havsfiske "på riktigt" någon gång, jag gillade den salta miljön och artrikedomen som finns i havet. Och här kommer en trevlig bild över Trondheimsfjorden, så helt lottlös blev jag inte.

Trondheimsfjorden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback