Bomtur för min del

24 grader och strålande solsken är väl inte det ultimata vädret för ett lyckat fiske. Dagens eftermiddagstur på Veckefjärden blev ett exempel på det, då det på dryga fyra timmar inte blev en enda fisk för min egen del, trots ett visst experimenterande med olika wobblers. Fredrik däremot lyckades bättre, fast det tog några timmar innan även han fick hugg. Han fick två gösar, varav den största mätte 57 cm, samt en gädda på ett par kilo. Han tappade även en gös och en skaplig gädda, samt någon fisk som vi aldrig fick se från båten. Men för min egen del var dagens tur tämligen mager, får dock tacka Fredrik för att han bjöd på en glass, alltid något en varm och solig sommardag!

En gädda ikväll

Denna vackra sommarkväll blev det en trollingrunda på Veckefjärden. Resultatet av den blev för min del en gädda i tvåkilosklassen, tagen på en Conrad Salmon i guld/orange. För Fredriks del blev det två gäddor, en i samma storleksklass som min och en mindre på runt kilot, och även denna gång tappade han en av dessa minigäddor på ett par decimeter inne vid båten. Det blev inga fler hugg denna gång, kanske vädret rent av var för vackert, då det var alldeles vindstilla och ganska soligt. Men det var trots allt en skön kväll även om det inte blev speciellt mycket eller stor fisk i båten, och det är ju halva poängen med fiske, att ha en trevlig stund.

Tre gäddor och ett anfall idag

På kvällens trollingrunda i Veckefjärden blev det tre gäddor för min del. Ingen storlek att tala om, då de låg mellan 1 och 2 kg, men det blev åtminstone inget bompass som förra gången. Samtliga tre högg på en regnbågsfärgad Conrad Salmon. Fredrik tog två gäddor, den största på ca 5 kg fast rätt smal för sin längd, en så kallad slips. Den andra på ca 3,5 kg. Dessutom tappade han en liten minisnipa alldeles inne vid båten, en av dessa fiskar på ett par decimeter som skulle lämpa sig i ett akvarium.

Vädret var varierande, när vi åkte ut vid sjutiden var det ganska blåsigt och en hel del moln på himlen, efter ett tag började det dessutom att regna. Och vid tiotiden hade det klarnat upp och var en ganska fin och solig kväll och vinden hade avtagit helt, så att ytan låg blank som en spegel. Såg en del intressanta zoologiska observationer, bland annat en bäver som simmade och ett förmodat anfall mot en sjöfågel, endera underifrån av en gädda eller uppifrån av en rovfågel, såg inte riktigt vad som hände men efter en gigantisk vattenkaskad flöt det omkring en död svart sjöfågel omgärdad av en massa dun och fjädrar. En ganska intressant och inte helt fisklös kväll med andra ord.

Dagens bompass

Ikväll blev det en trollingrunda på några timmar, men däremot ett bompass för min del, inte en enda fisk denna gång. Det blev dock inte ett bompass för båten totalt sett då Fredrik fick ett par snipor på kilot samt en gös på kanske halvkilot. Men fisket var segt, kanske beroende på att det inte blåste speciellt mycket. Det var inte helt vindstilla men inte heller någon vind att tala om, och det kan ha påverkat fisket.

Två trollingrundor idag

Idag blev det två trollingrundor i Veckefjärden, vardera på ca 3 timmar. Den första rundan gick på eftermiddagen mellan klockan ett och fyra, i strålande solsken. Facit på den rundan blev för min del en gädda på 2 kg, fångad på en Conrad Salmon i guld och orange. Fiskekompisen Fredrik tog tre mindre gäddor samt en mindre gös i kilosklassen.

Senare på kvällen, mellan sju och tio, blev det dags för dagens andra trollingrunda. Denna gång i mulet och periodvis regnigt väder. Den här gången blev det två gäddor för min del, en fin men ganska smal fisk på 5 kg samt en mindre på 2 kg, båda tagna på samma guld/orangefärgade Conrad Salmon. Jag tappade även en gädda i tvåkilosklassen ett par meter från båten. Fredrik fick tre gäddor, med en topp på 3,5 kg, samt en abborre. Så totalt dagsfacit blev alltså för min del tre gäddor, och för Fredriks del sex gäddor, en gös samt en abborre.

Årets andra trollingrunda

Årets andra trollingrunda i Veckefjärden går väl inte direkt till historieböckerna. För min egen del blev det en gädda på ca 1,5 kg, fångad på en rödvit Conrad Salmon. Min fiskepolare däremot fick lite fler fiskar, men ingenting speciellt i storleksväg. Två gösar på ca 30-35 cm styck (minimimåttet i vattnet är 50 cm) och en liten minigädda på ca 25 cm, alltså i samma storleksklass som min minigädda från Vikbotten. Det roligaste som hände var väl när han fick bottennapp, men det visade sig att hans wobbler fastnat i ett rep, som efter en del slit visade sig vara ett i princip nytt ankare! Så dagens fångst fördelat på två man var två gäddor, två gösar och ett ankare. Inte ett bompass med andra ord, även om storleken på fiskarna kunde varit lite mer imponerande. Ankaret däremot var helt okej. ;-)

Nytt personbästa!

Så har man då lyckats slå nytt personbästa på gädda igen. Senast det hände var i september förra året då jag tog en gädda på 7,5 och 105 cm, och nu ikväll så slog jag det igen, denna gång med en gädda på 104 cm och 8.5 kg, alltså en centimeter kortare än förra rekordet men trots det ett kilo tyngre, och i båda fallen var fångstplatsen Veckefjärden utanför Örnsköldsvik.

Fisken tog på årets första trollingtur med min fiskepolare Fredrik, som äger båten och av olika anledningar har vi inte kunnat åka ut med båten förrän nu. Men premiärturen blev lyckad. Visserligen blev det bara en fisk, men den var ju som sagt den största jag fått, så det var inte helt fel. Betet var en rödvit Conrad Salmon på 16 cm och metoden var trolling. Här nedan finns ett par bilder på denna gädda, från olika vinklar.

Gädda 8,5 kg

Gädda 8,5 kg igen

Fiske i badväder

Egentligen är det inte perfekta förhållanden för gäddfiske när det är 27 grader varmt och inte ett moln på himlen, men jag åkte trots detta ut några timmar till Vikbotten för att kasta lite. Inte för att jag räknade med att få något, utan för att det är ganska skönt att vara ute i fint väder med, även om man blir utan fisk. Fiske för mig är lika mycket avkoppling som jakten på fisk, och detta var en perfekt dag för avkopplande fiske. Och varför ligga och pressa på badstranden och bli uttråkad, när man lika gärna kan få lite frisk luft och sol och samtidigt hålla ett spö i handen? Man har ju åtminstone en chans att få fisk, även om den inte är så stor. Dagens fiske gav inte ens ett hugg, men var för den skull inte misslyckat då det var skönt att vara ute i det vackra vädret och "bara vara sig själv för en stund", som reklamen säger...

Årets första gädda

Så har jag då spräckt "gäddnollan" för detta år. Detta i samband med dagens tur till Vikbotten, men i ärlighetens namn kunde jag lika gärna ha sluppit, då det inte direkt var någon gigant i Gäddfeber-klass. En liten gullig sak på 25 cm beslutade att hugga på min wobbler (som är 14 cm lång, vilket ju än en gång visar att gäddor ofta tar stora byten i förhållande till sin storlek). Detta är förmodligen den minsta gädda jag någonsin fått. Skulle vara riktigt intressant att ha en gädda i denna storlek i ett akvarium någon gång, för att studera den närmare. Tyvärr kunde jag dock inte sätta tillbaka denna minigädda för att växa på sig, eftersom den var allt för illa krokad (det var därför jag ens tog en bild på den). Alltid tråkigt när det händer, oavsett hur stora eller små fiskarna än är. Men håll med om att den är gullig! ;-)