Slumpån gav min första björkna

Har de senaste dagarna varit och hälsat på släkt i Sjuntorp, en bit söder om Trollhättan. En å vid namn Slumpån går rakt genom samhället, bara några hundra meter därifrån, så jag passade även på att testa att meta där ett par gånger. Slumpån mynnar ut i Göta älv, och enligt uppgift ska där finnas bland annat braxen, björkna, färna och sutare, för att nämna några vitfiskar som ska finnas i ån.

Under mitt första besök nere vid ån blev det enbart en massa snorgärsar. Dagen efter gav också en hel del av dessa, men även mina första två björknor någonsin, en art som inte finns i mina hemmavatten utan mestadels i de södra delarna av landet. Fick båda på bottenmete med mask, och även om de inte var av någon grövre kaliber utan snarare tvärtom, så var det kul att få lägga en ny art till min lista över fångade arter.

Björkna 070824

Kommentarer
Postat av: Pierre

Grattis till den nya arten i ditt "fiskeregister".
Söt liten rackare..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback