Några fler gäddor idag

Åkte ut och trollade på Veckefjärden idag. Halvblåsigt och soligt, relativt varmt i vattnet för årstiden, ca 14 grader, och dryga 20 grader i luften. Jag fick två gäddor, den största på dryga 3 kg och den andra på 0,5 kg, båda högg på en Zalt i bananfärgen, en bra färg som tyvärr utgått ur sortimentet. Testade även lite andra beten, bland annat wobblers från Storm och Halco, jag tappade en tredje gädda som högg på en Storm Mag ThunderStick Madflash. Fredrik fick tre gäddor och en gös denna gång, den största gäddan dryga 3,5 kg och gösen var liten, kanske 0,5 kg. Sex landade fiskar totalt för oss båda samt en tappad gädda för mig denna dag. På bilden här nedanför syns Fredrik men sin största gädda för dagen.

Årets första gädda

Åkte ut för lite gäddtrolling med Fredrik på Veckefjärden, och fick årets första gädda. Den vägdes ej men vägde uppskattningsvis ca 3,5 kg, och högg på en Storm Mag ThunderStick Madflash i guldaktig färg med orange rygg. Fredrik fick tre gäddor mellan 1-2 kg denna mulna och småregniga kväll. Rätt hög vattennivå och 12 grader varmt i vattnet. Kul med årets första gädda, nu är man äntligen igång...

Kort tur till Vikbotten

Denna kväll åkte jag ut till Vikbotten med min gamle barndomskompis Samuel som besöker stan för tillfället, det har blivit lite av en tradition att göra det när han är i stan. Det blev dock ingen fisk denna kväll, vi var visserligen ute bara någon timme men vi såg inga tecken på någon gädda i vattnet, bara en del småfisk i ytan. Det var dock en trevlig tur trots allt, alltid kul att åka ut med en gammal kompis en vacker kväll och snacka lite minnen från den gamla goda tiden. Fast det hade ju förstås inte skadat om en och annan gädda huggit...

Pike Challenge 2009 - dag 2

Dag två av Pike Challenge var betydligt blåsigare, och det var en del båtar som hade problem att ta sig ut till de önskade fiskeplatserna. Vi åkte däremot dit vi hade tänkt till en början, men fisket var fortfarande segt, endast några följare men inget mer. Vi bytte plats och på grund av blåsten drev vi en några hundra meter trots att ankaret låg på botten. Men helt plötsligt blev det tvärstopp, ankaret hade fastnat i något! Vi fiskade på detta ställe ett bra tag men insåg senare att ankaret satt fast för gott, så vi stannade kvar och nötte på, då vi inte tyckte att det stormiga vädret medgav något fiske utan ankare på andra platser. Så när det var dags att bege sig tillbaka så fick vi kapa ankarlinan. Fisket var som sagt fortsatt segt för oss även denna dag, men en del andra lag hade större lycka jämfört med dag ett. För fullständiga resultat samt bilder från tävlingen kan ni besöka hemsidan på http://www.pikechallenge.com/

Pike Challenge 2009 - dag 1

Så var dag ett av årets Pike Challenge avklarad. Det var dock inget vidare fiske, det är inte helt osannolikt att fisken precis börjat leka, för många tyckte det var rätt segt. En del fisk landades men ännu fler fiskar nöjde sig med att eskortera betet som följare. För min egen del blev det bara ett gäng följare och ingen landad fisk, medan Fredrik fick en liten gädda som inte räcker till på långa vägar att vara över minimimåttet på 80 cm för att fisken ska räknas i tävlingen. Förhoppningsvis blir det bättre i morgon.

Här ett par bilder från tävlingen, först startfältet i Örnsköldsviks gästhamn, och sedan en bild på Fredriks lilla gädda. Som synes fattas det en bit innan den når 80 cm...

Årets metepremiär

Åkte med Fredrik till Strömsån för en kortare metetur ikväll. Iden har redan gått upp, men jag var tyvärr bortrest när den gick upp i början av maj, så det var inget att göra åt det. Hoppades istället på att få någon braxen, men det blev bara en mört för min del, och fyra mörtar för Fredrik. Vi hade nog kunnat få en del mört om vi åkt tidigare men vi kom relativt sent på kvällen så fisken slutade nappa helt och hållet som på en given signal. Men metepremiären är åtminstone avklarad.

Årets fiskepremiär avklarad

Så är då årets fiskepremiär avklarad. Det blev en trollingrunda på Veckefjärden, men tyvärr blev det ett bompass för både mig och min kollega Fredrik. Det är förmodligen lite väl tidigt för gäddorna var inte alls i farten, och inga tecken på liv i övrigt heller, inte ens vakande småfisk. Det var väldigt strömt och endast 6 grader i vattnet, så det är nog lite väl tidigt och kallt än så länge. Det var dock skönt att komma ut och känna hur det känns att hålla ett spö i handen igen, och förhoppningsvis blir det bättre rent fiskemässigt framöver med...